Hjemmekontor på 1-2-3
Hjemmekontor har blitt en vanlig praksis for mange bedrifter i de siste årene, og for mange arbeidstakere er dette et avgjørende gode. I tillegg ser vi en økende tendens til at myndighetene anbefaler hjemmekontor på dager med utfordrende vær- og transportforhold. Men hva må du som arbeidsgiver være oppmerksom på når dine ansatte jobber hjemmefra?
I 2022 ble hjemmekontorforskriften oppdatert, og vi har her oppsummert de mest sentrale punktene:
Skriftlig avtale om hjemmearbeidet:
Dersom hjemmekontorordningen er fast, må det inngås en skriftlig avtale om omfang og kriterier for hjemmearbeid.
Unntak gjelder for kortvarig eller sporadisk arbeid. Kortvarig arbeid kan være at arbeidstaker jobber noen få dager med hjemme, mens sporadisk arbeid innebærer at hjemmekontor ikke er en fast ordning og heller ikke utføres i betydelig omfang.
Arbeidsgiver har ansvar for arbeidsmiljøet:Arbeidsgiver har ansvar for både det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet til ansatte på hjemmekontor.
Det er imidlertid viktig å merke seg at arbeidsgiver ikke har tilgang til arbeidstakers private hjem. Dette innebærer at arbeidsgiver skal, så langt det er praktisk mulig, sikre at arbeidstaker har et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.
Regler for arbeidstid:
Arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser gjelder også når ansatte jobber hjemmefra.
Det er viktig å merke seg at Arbeidstilsynet kan føre tilsyn med at forskriften etterleves. Selv om de ikke har tilgang til tilsyn i private hjem, kan de føre tilsyn med arbeidsgivere der det foreligger skriftlige avtaler for ansatte med fast hjemmekontorordning.
Tips til arbeidsgivere som praktiserer hjemmekontorordning
Snakk med dine medarbeidere: Alle dine medarbeidere er ulike og motiveres av forskjellige faktorer. Det kan derfor være slik at enkelte medarbeidere trives bedre på hjemmekontor og enkelte trives bedre fysisk på kontoret. Likevel bør det kartlegges hva medarbeiderne forventer av sin leder og kollegaer når de jobber hjemmefra, og hva som forventes når de er til stede på kontoret.
Oppretthold sosial kontakt: Sørg for at ansatte på hjemmekontor opprettholder sosial kontakt. Sikre at hybride møter kan gjennomføres på en god måte og sørg for at du som leder er tilgjengelig digitalt.
Fysisk arbeidsmiljø: Sike at ansatte som jobber hjemmefra har tilgang på godt utstyr, eksempelvis en god kontorstol og stor dataskjerm.