Vil du tiltrekke deg de beste hodene?

Der bedrifter for noen tiår siden hadde størst inntjening på maskinproduksjon, er det nå menneskehoder som skaper de største verdiene. Men hvordan kan du som bedriftsleder tiltrekke deg de beste ressursene, og attpåtil klare å beholde dem?

Vil du tiltrekke deg de beste hodene?

I psykologien pekes det særlig på tre forhold som bidrar til at folk trives på jobben: At arbeidet oppleves meningsfullt, at man blir faglig og personlig utfordret, og at man føler seg verdsatt.

For å lykkes med trivselen til de ansatte, er det altså viktig at lederne aktivt jobber for at medarbeiderne opplever seg som viktige bidragsytere bedriften kan stole på. Ledere og mellomledere må være tydelige i kommunikasjonen med sine ansatte, og ikke være redde for å uttrykke forventninger til hver og én.  Gjennom relasjonell ledelse, der lederne snakker med og jobber sammen med egne ansatte, vil lederne skape resultater gjennom medarbeidere.

Meningsfullt: Når ansatte jobber sammen om definerte mål, og man opplever at man er med på å dra lasset sammen med kolleger, vil arbeidet oppleves meningsfullt og de ansatte vil strekke seg lenger for å nå dette målet. Det er viktig at de ansatte ser helheten i arbeidet, og at dette vil føre frem mot målet.

Utfordring: Ansatte trives gjerne i komfortsonen, men føler ekstra mestringsglede når de gjennomfører på et nivå som er litt høyere enn normalen deres. Som leder må du tilpasse faglige og personlige utfordringer til den enkelte ansatte, og den perfekte utfordringen ligger i det som den russiske teoretikeren Vygotsky kalte den nærmeste utviklingssone. Med dette menes det medarbeidere ikke kan lære utelukkende på egenhånd, men der de har behov for støtte og hjelp fra en person med mer kompetanse inn i deres læringsprosess. På denne måten vil medarbeiderne kunne utvide sine kompetanseområder raskest, samtidig som de opplever mestringsglede.

Verdsatt: Det å bli satt pris på, skal ikke undervurderes. Som leder bør du rose dine ansatte ofte, og gjerne i påhør av andre – det har mangedobbel virkning. Alle liker å føle at de har bidratt med noe verdifullt, og alle typer prestasjoner – store eller små – kan gjerne komplementeres for å bygge tillitt i bedriften, og skape en følelse av tilhørighet hos den enkelte.

Slik skaper man gode resultater sammen!

Ubåt

Webdesigner, ubat.no

https://www.ubat.no
Forrige
Forrige

Er dere over 20 ansatte?

Neste
Neste

Vi i ilico