Nytt år, nye muligheter: Få kontroll på HMS-arbeidet
Det stilles ingen absolutte krav til bedrifter at de må ha et digitalt HMS-system, men leder i en virksomhet er pliktig til å følge opp HMS-arbeidet systematisk i henhold til internkontrollforskriften. En aktiv, digital HMS-håndbok kan bidra til å få kontroll på HMS-arbeidet, blant annet ved å konkretisere HMS-rutiner og -målsetning i henhold til gjeldende lovverk.
En digital HMS-håndbok benyttes for å samle all informasjon om bedriftens HMS-arbeid, krav og rutiner i et digitalt verktøy. Ved hjelp av håndboken kan leder sette opp en handlingsplan for systematisk HMS-arbeid, som genererer automatiske varsler til de ansvarlige for de ulike oppgavene.
En digital HMS-håndbok kan også benyttes til å samle alle relevante HMS-dokumenter i ett system, i stedet for å ha dokumenter liggende på server i ulike filfoldere. Dette gir leder en god og samlet oversikt over HMS-arbeidet, samtidig som de ansatte får bedre innsikt i hvordan arbeidsgiver jobber systematisk med å sikre arbeidsmiljøet.
Her er noen eksempler på hvilke HMS-rutiner som kan systematiseres i en bedrift:
HMS-kartlegging
Vernerunde
Farlig arbeid
Beredskap
Risikovurdering
Medarbeidersamtaler
Sykefravær
Brannvern
I tillegg kan en digital HMS-håndbok benyttes til å rapportere avvik. Avvik meldes av de ansatte fra mobilen med et tastetrykk, og kan enkelt legge ved et bilde av situasjonen, og dermed bidra til å heve kvaliteten på arbeidet bedriften utfører.
Har du eller din bedrift behov for å systematisere HMS-arbeidet, så hjelper vi dere gjerne. Vi kan enten jobbe i deres eksisterende systemer, eller vi kan sette opp en ny digital HMS-håndbok – vi tilpasser oss deres behov. Send en epost til post@ilico.no for enkelt og raskt å komme i kontakt med oss.
Start det nye året med god samvittighet for ivaretakelse av HMS-arbeidet!
Med vennlig hilsen fra ilico-gjengen