Sjekkliste for drøftelsesmøte – Dette må du huske på!

Et drøftelsesmøte er et viktig steg før en eventuell oppsigelse eller avskjed. Møtet gir arbeidstaker mulighet til å uttale seg før arbeidsgiver tar en endelig beslutning. Her er det du må huske på for å gjennomføre et korrekt og ryddig drøftelsesmøte.

 

1. Når må man holde et drøftelsesmøte?

 Før en oppsigelse eller avskjed – det er et lovpålagt krav i henhold til arbeidsmiljøloven § 15-1.

Dersom oppsigelsen skyldes arbeidstakers forhold (f.eks. dårlig arbeidsprestasjon, samarbeidsproblemer, ordrenekt).

Ved nedbemanning, spesielt hvis utvelgelsen ikke er basert utelukkende på ansiennitet.

 

2. Innkalling til drøftelsesmøte

Skriftlig innkalling – bør inneholde:

Tid og sted for møtet

Bakgrunnen for møtet (hva som vurderes)

Muligheten til å ha med tillitsvalgt eller rådgiver

Gi rimelig frist – arbeidstaker må få tid til å forberede seg.

 

3. Gjennomføring av møtet

Start med å forklare formålet – dette er en diskusjon, ikke en beslutning.

Presenter grunnlaget for mulig oppsigelse – vær tydelig, men saklig.

La arbeidstaker uttale seg – lytte aktivt og noter innspill.

Tillitsvalgt eller rådgiver kan delta, og arbeidstaker har rett til støtte.

 

4. Dokumentasjon og videre prosess

Skriv referat – noter hva som blir sagt og be om bekreftelse fra arbeidstaker.

Ingen avgjørelse i møtet – arbeidsgiver må vurdere informasjonen før beslutning tas.

Informer om videre prosess – når beslutning forventes tatt, og hvordan arbeidstaker vil bli informert.

 

5. Hva skjer etter drøftelsesmøtet?

Hvis oppsigelse blir besluttet:

Lever oppsigelsen skriftlig, med begrunnelse og informasjon om rettigheter.

Respekter oppsigelsestiden.

 

Hvis det ikke blir oppsigelse:

Gi tydelig tilbakemelding til arbeidstaker om hva som forventes videre.

 

Trenger du hjelp?

Usikker på hvordan du skal gjennomføre et drøftelsesmøte? Ta kontakt med oss i Ilico for rådgivning og støtte i prosessen.

Vi har tidligere skrevet om hva det er viktig å huske på i en oppsigelsesprosess, du kan lese ,mer om dette her

Forrige
Forrige

Møtemani: Når ble jobben din å snakke om jobben?

Neste
Neste

Hvorfor er det viktig med god oppfølging av sykmeldte ansatte?