Sjekkliste for drøftelsesmøte – Dette må du huske på!
Et drøftelsesmøte er et viktig steg før en eventuell oppsigelse eller avskjed. Møtet gir arbeidstaker mulighet til å uttale seg før arbeidsgiver tar en endelig beslutning. Her er det du må huske på for å gjennomføre et korrekt og ryddig drøftelsesmøte.
1. Når må man holde et drøftelsesmøte?
Før en oppsigelse eller avskjed – det er et lovpålagt krav i henhold til arbeidsmiljøloven § 15-1.
Dersom oppsigelsen skyldes arbeidstakers forhold (f.eks. dårlig arbeidsprestasjon, samarbeidsproblemer, ordrenekt).
Ved nedbemanning, spesielt hvis utvelgelsen ikke er basert utelukkende på ansiennitet.
2. Innkalling til drøftelsesmøte
Skriftlig innkalling – bør inneholde:
Tid og sted for møtet
Bakgrunnen for møtet (hva som vurderes)
Muligheten til å ha med tillitsvalgt eller rådgiver
Gi rimelig frist – arbeidstaker må få tid til å forberede seg.
3. Gjennomføring av møtet
Start med å forklare formålet – dette er en diskusjon, ikke en beslutning.
Presenter grunnlaget for mulig oppsigelse – vær tydelig, men saklig.
La arbeidstaker uttale seg – lytte aktivt og noter innspill.
Tillitsvalgt eller rådgiver kan delta, og arbeidstaker har rett til støtte.
4. Dokumentasjon og videre prosess
Skriv referat – noter hva som blir sagt og be om bekreftelse fra arbeidstaker.
Ingen avgjørelse i møtet – arbeidsgiver må vurdere informasjonen før beslutning tas.
Informer om videre prosess – når beslutning forventes tatt, og hvordan arbeidstaker vil bli informert.
5. Hva skjer etter drøftelsesmøtet?
Hvis oppsigelse blir besluttet:
Lever oppsigelsen skriftlig, med begrunnelse og informasjon om rettigheter.
Respekter oppsigelsestiden.
Hvis det ikke blir oppsigelse:
Gi tydelig tilbakemelding til arbeidstaker om hva som forventes videre.
Trenger du hjelp?
Usikker på hvordan du skal gjennomføre et drøftelsesmøte? Ta kontakt med oss i Ilico for rådgivning og støtte i prosessen.
Vi har tidligere skrevet om hva det er viktig å huske på i en oppsigelsesprosess, du kan lese ,mer om dette her